Sering vzw realiseert langlopende projecten (producties), projecten in samenwerking met of in opdracht van andere organisaties (co-producties), ook internationaal, en kortlopende projecten die leiden tot toonmomenten. Kies uit het menu hieronder om meer te weten over de voorbije producties.

Vreemde Grootmoeders



Een vertelmonoloog


Karim, een tienjarig jongetje uit een gemengd huwelijk, gaat voor het eerst naar Marokko, het thuisland van zijn vader. Daar leert hij zijn Marokkaanse oma kennen die helemaal anders is dan zijn Vlaamse oma. Maar ook de gewoonten en tradities zijn niet dezelfde als in Vlaanderen. Toch beleeft Karim meer de gelijkenissen dan de verschillen.    
“Soms vragen vrienden van me of het niet vervelend is een moeder en een vader van twee verschillende landen te hebben.
“Ik vind van niet, zeg ik dan. Integendeel, ik heb een land meer dan mijn vrienden.”

Wie herinnert zich niet dat hij kind was, puur en open als alleen een kind kan zijn? Dit stuk wil ons terug door de ogen van een kind laten kijken naar deze nieuwe diverse wereld. Hier wordt een brug van herinneringen geslagen tussen Vlaanderen en Marokko. Het kind ziet de verschillen tussen zijn grootmoeders wel, maar beleeft veel meer de gelijkenissen. Waarom hebben de herinneringen van een kind een andere kleur dan de herinneringen van een volwassene? Voor kinderen is het verschil van huidskleur of tradities onbelangrijk. Kinderen geven elkaar de hand en zien dat de binnenkant van de hand van elk kind wit is. Omdat zij niet over de verschillen struikelen, kijken ze ook zonder vooroordeel naar onze wereld, anders dan wij volwassenen.
“Als ik later minister van Belgen en migranten word, laat ik alleen maar roze kaarten maken.
“Een roze kaart voor een witte Belg. Een roze kaart voor een gele Chinees. Een roze kaart voor een bruine Marokkaan.”

door Souliman De Croock
regie: Lisette Mertens en Mia Grijp


Souliman De Croock
Souliman werd in 1985 in Antwerpen geboren. Zoals Karim uit Vreemde Grootmoeders is hij een halfje, met een Marokkaanse vader en een Vlaamse moeder. Zijn jongensdroom was politieagent worden, maar dat veranderde toen een leerkracht hem in contact bracht met theater. Toen hij de school beu was, zocht hij zijn weg naar theater en film. Hij leerde de camera te hanteren en film te monteren bij Off-TV en stond vanaf 2003 op de scène. Toen hij acteurs zocht voor zijn eigen kortfilm, bracht een vriend hem in contact met Sering. Hij nam er deel aan verschillende projecten en greep in het seizoen 2006-2007 de kans de intensieve MIRA theateropleiding te volgen, die bij Sering georganiseerd werd met steun van de VRT en het Europees Sociaal Fonds.

Souliman als acteur

Onder leiding van Reinhilde Decleir speelde hij mee in Men zegge het voort (2003-2004) en Shakespeare (2005-2006, beide in het Toneelhuis). Bij Sering speelde hij in 2004 in Nevelwezens (in 2005 te gast op het Cactusfestival in Münster, Duitsland) en in 2005 in Het verhaal van twee werelden (in 2006 te gast op het 2e Madness & Arts Festival in Münster, Duitsland), beide in een regie van Mia Grijp. In 2006 stond hij bij Sering in de jongerenproductie Felicità (o.l.v. Peter Boelens) en in 2007 in Fanfaresoep! (in een regie van Lisette Mertens). In een regie van Robin David speelde hij met Ann De Winne in 2008 Een moeder is een noodzakelijk kwaad! (onder meer te zien in het Klokhuis). Vanaf oktober 2008 neemt hij van Mostafa Benkerroum voor Sering de tournee door Vlaanderen en Nederland over van de theatermonoloog Vreemde Grootmoeders.

Voor televisie heeft hij sinds 2006 een gastrol in Spoed, begin 2009 een gastrol in Witse, en verder figureert hij in verschillende series bij VRT en VTM, en ook in de film De zaak Alzheimer.

Behalve met Vreemde Grootmoeders is Souliman momenteel bij Sering bezig met een andere kleine productie in het kader van het project om jonge 'nieuwe Belgen' te helpen een beroepscarrière op te bouwen in de theaterwereld. Onder leiding van Lisette Mertens werkt hij met Rania Gaaloul en Raouf Hadj Mohamed aan 3 is genoeg, een productie voor de 3e graad van de lagere school.

Souliman en Vreemde Grootmoeders
Toen Mostafa Benkerroum na 200 voorstellingen stopte met deze vertelmonoloog, werd Souliman door Sering gevraagd of hij Mostafa's rol wilde overnemen. Dit voorstel sprak hem aan omdat dit stuk een monoloog is, en daarmee een nieuwe uitdaging. Spelen voor kinderen van de lagere school heeft hij ook nog niet eerder gedaan.

In de vertelling zitten verschillende personages, wat het stuk een extra dimensie geeft en het leuk om spelen maakt. Het verhaal is ook herkenbaar voor Souliman, wiens vader uit Marokko komt. Nu woont zijn naaste familie in België en gaat hij daar niet meer zo vaak naartoe, maar dat wil niet zeggen dat zijn affiniteit met de thema's die aan bod komen verdwenen is. Hij wil zijn betrokkenheid met wat hij vertelt graag overbrengen in zijn spel.

Souliman speelt het stuk wel anders dan Mostafa, hij geeft een andere interpretatie aan bepaalde scènes, hij heeft een andere speelstijl en met Lisette Mertens en Mia Grijp is gezocht naar een meer beweeglijke voorstelling, wat verder weg van de vertelling die Vreemde Grootmoeders oorspronkelijk was. Maar ook voor hem is voeling met het publiek erg belangrijk.

• De eerste voorstellingen van Souliman's Vreemde Grootmoeders gingen door op 17 oktober 2008 in Bussum, 30 november in Rotterdam (Zuidplein) en 12 december Rotterdam (Kralingen).
• diverse reisvoorstellingen in België (Waregem, Oud-Turnhout, Deurne,...) in de loop van 2009
• voorstellingen op Sering op 6, 7 en 8 november 2009

(School)voorstellingen op Sering, op school of op reis
kunnen geboekt worden bij
Sering!


CANON cultuurcel





Wenst U extra info over dit event? Contacteer ons.

Gallery