Internationale bijeenkomsten
In 2003 was er een eerste ontmoeting tussen Teatro Pregones uit de Bronx en Arena y Esteras uit Lima, Peter Ngwenya en Sering en een verlangen om samen te werken.
Om oeverloos heen en weer reizen te beperken en ook de deelnemers van de verschillende organisaties mee te betrekken leek ICT de oplossing. Gedurende de volgende jaren groeide en rijpte het idee tot een vast concept.



In 2005 vierden we ons tienjarig bestaan en organiseerden ‘De 14-Daagse van de Broederschap’. Daar zagen we onze partners opnieuw in levende lijve. Ook op de vele internationale festivals die zouden volgen, zagen we elkaar en werkten we onze samenwerking verder uit.



Multimedia Training

Om te kunnen samenwerken, was het nodig dat alle partners voldoende technische knowhow hadden. Eind augustus 2007 organiseerde Sering daarom een multimediatraining in TRIX Borgerhout. Onder leiding van Pascal Poissonnier leerden medewerkers van Pregones, Tswepa, Divadlo z Pasáže en Sering omgaan met videocamera's, bewerkingsprogramma's en internet. In oktober 2007 zorgden we voor een snelcursus voor medewerkers van Arena y Esteras die er in augustus niet bij konden zijn.



‘Pépé’s eiland’ was het pilootproject van onze internationale, virtuele samenwerking. Het publiek was verrast en ontroerd. Het was ons gelukt! Maar het werk was nog lang niet af…

Er volgden andere producties in samenwerking met onze partners: ‘The Brides’, ‘Droomreizigers’.


Van 4 tot 12 mei 2009 kwamen bij Sering de partners bijeen van de Mondiale Virtuele School of World Carrousel
  • De kerngroep met Sering, Pregones, Tswepa en AyE werkte plannen uit voor de komende jaren. We wilden een vijfde organisatie in de kern opnemen, en meteen ook een nieuw continent. De vertegenwoordigers van Red Zone Company uit Bagdad, die in zeer moeilijke omstandigheden open en kritisch theater maken, konden geen visum bekomen, maar we zullen Red Zone bij onze plannen betrekken.
  • Daarna bespraken we onze plannen met andere groepen uit het netwerk van de Virtuele School. We ontvingen vertegenwoordigers van sociaal-artistieke huizen in Noorwegen, Tsjechië, Duitsland, Slowakije en Nederland.
groepsfoto internationale meeting mei 09
Deelnemers aan de Internationale meeting op Sering in mei 2009
staand: Manfred Kerklau (Sycorax, Münster, Duitsland), Anna Grusková (Bratislava, Slowakije), Barbara Kastner (Ballhaus Naunyn, Berlijn, D), Eduard Myska (Vildenvai, Oslo, Noorwegen), Martin Učik (Bohnice, Praag, Tsjechië), Julio César Gonzales Oviedo (Arena y Esteras, Lima, Peru), Guy Voets (Sering), Jorge B. Merced (Pregones, Bronx, NY), Eugène van Erven (Vrede van Utrecht, NL), Rania Gaaloul (Sering), Mia Grijp (Sering), Azal Yahiya Adress (Sering), Lisette Mertens (Sering), Rebecca Huys (Sering), Peter van den Hurk (Rotterdams Wijktheater, NL)

zittend: Paula Artkamp (Sycorax, D), Mokhallad Rasem Hussein (Sering, vertegenwoordigt Red Zone Company uit Bagdad, Irak), Arturo Mejia Zuñiga (met Sebastian, AyE, Peru), Oupa China Malatjie (Tswepa, Tembisa, Zuid-Afrika), Ana Sofia Pinedo Toguchi (AyE, Peru), Arnaldo J. López (Pregones, NY), Tania Poppe (Sering).






In 2010 werd begonnen aan de opbouw van het Virtueel kantoor. Er werd gewerkt aan verschillende projecten: ‘Maskitlane’, ‘Drie is genoeg’ en ‘Eerste liefde’.
In datzelfde jaar werd opnieuw een bijeenkomst georganiseerd, dit keer in Zuid-Afrika. Er werden workshops gegeven door Sering en Pregones in het kader van ‘Drie is genoeg’.



Werkweek oktober 2011

Tijdens de internationale bijeenkomst in oktober werd rond een aantal zaken gewerkt.
Zo werden er workshops gegeven door de zuidpartners aan de leerlingen van de participerende scholen (’t Plantijntje, Villa Stuivenberg, Spectrum en Marco Polo) rond de verschillen in cultuur en levenswijze tussen Noord en Zuid. Ook werd samen een aanzet gegeven voor het project ‘Symbolen’ dat loopt in 2012.
De Carrouselpartners hebben een stevige training gehad in het gebruik van het Virtueel kantoor en van het open tok systeem (conferentieruimte).



Maart 2012

Begin maart vond opnieuw een bijeenkomst plaats van alle Carrouselpartners, ditmaal in Peru.
Doel van deze meeting was het concretiseren van de samenwerking voor de komende jaren.
Tijdens hun verblijf werden de leden van de kerngroep ontvangen bij de minister van cultuur in Peru.
Gedurende deze week leerden ze elkaar ook weer beter kennen en werd kennisgemaakt met Debajehmujig Storytellers, een nieuw gezelschap dat vanaf nu mee in de Carrousel stapt.
Het voorbije jaar is het virtuele kantoor opgestart en in gebruik genomen. Het onderzoeken van deze nieuwe manier van samenwerken nam behoorlijk wat tijd in beslag, waardoor de website van World Carrousel weer even offline werd gehaald. Maar daar komt weldra verandering in. Er zijn nu 600 mensen, intergenerationeel en intercultureel, betrokken bij de lopende projecten. Deze zijn te volgen op de website van World Carrousel (http://www.worldcarrousel.org), op facebook (http://www.facebook.com/WorldCarrousel) en op de websites van alle lokale partners.



terug